Actualiteit

Chief Happiness Officer – De nieuwe HR-manager?

By april 29, 2019No Comments

Geluk op het werk is meer trending dan ooit tevoren. Onze maatschappij is steeds meer bezig met hoe ze zich voelt bij hun job en of dat hun job ook bijdraagt tot hun geluk. Een goede verloning en eventuele bonussen zijn niet meer voldoende een job te behouden. Hierdoor wordt er van de ondernemingen verwacht dat zij een aandeel hebben in het werkgeluk van hun werknemers en dat ze hierin moeten investeren.

 

Wat draagt nu bij tot werkgeluk?

In een vorige blogpost hebben we al eens kort toegelicht wat de key ingrediënten van werkgeluk zijn. Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze een relevante job uitoefenen. Maar ook gewaardeerd worden en managers die begaan zijn met hun personeel hebben een grote bijdrage.

In Amerika hebben ze een functie bedacht die verantwoordelijk is voor meer werkgeluk te creëren binnen ondernemingen. De CHO is verantwoordelijk voor het organiseren van leuke activiteiten rond het thema van geluk en gezondheid op het werk. Ze organiseren doorlopend initiatieven die helpen om de werksfeer, het werkgeluk en gezondheid op de werkvloer te bevorderen. Na een korte tijd is de Chief Happiness Officer een vaste waarde geworden binnen vele Amerikaanse bedrijven.

 

Bybye HR-mananger, hello Chief Happiness Officer?

Maar moeten de Belgische ondernemingen deze trend volgen en een Chief Happiness Officer aanwerven? Of kunnen we deze functie aanvullen bij de functie van onze HR-manager?

Het is niet nodig om te investeren in een Chief Happiness Officer, maar het is wel belangrijk dat we er iets uit leren. Zoals vermeld, is de CHO verantwoordelijk om op een structurele manier initiatieven te organiseren voor de werknemers. Dit kan gaan van teambuilding tot sportactiviteiten en workshops rond gezondheid op het werk. Het is belangrijk dat er een rode draad tussen de activiteiten loopt zodat deze elkaar versterken en een groot geheel vormen.

Alvorens je begint met het organiseren van al deze activiteiten, is het nodig om een goed stappenplan op te stellen. Zo weet iedereen binnen de onderneming wat hen te wachten staat en kunnen ze zich stap voor stap aanpassen aan de nieuwe frisse wind die door de onderneming zal waaien. Elke fase van het stappenplan is dan een stap richting bewust omgaan met het geluk van elke werknemer.

Klaar om ook aan de slag te gaan en meer werkgeluk te creëren voor jouw medewerkers?
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen en samen kunnen we misschien een geluk op jouw werkvoer creëren!

Bron: De Standaard and Attentia

Leave a Reply