Actualiteit

1 op 4 werknemers is ongelukkig met zijn job

By april 29, 2019No Comments

De laatste tijd wordt er meer nagedacht over hoe werknemers zich voelen op de werkvloer. Dit komt door onder andere de stijging van het ziekteverzuim, het meer chronisch thuisblijven en een discussie rond werkbaar. In maart heeft Tempo-Team een onderzoek uitgevoerd rond werkgeluk. Dit onderzoek heeft geleid tot volgende bevinding: 1 op 4 Belgische werknemers is ongelukkig met hun job.

Plezier in de job, brengt perfectie in het werk.

 

Wat is het juiste recept voor geluk op het werk?

Er zijn drie belangrijke elementen die het geluk van een werknemer bepalen:

  • De job zelf
  • De werkomgeving
  • Het management

Werknemers hebben een interessante, relevante job nodig. Dit betekent dat ze het gevoel moeten hebben dat ze een nuttige bijdrage leveren. Toffe collega’s en een inspirerende omgeving dragen ook bij tot het werkgeluk. Als laatste zijn bazen die begaan zijn met hun team zorgen, ook een belangrijke factor voor het geluksgevoel.

Wat kan een onderneming doen om werkgeluk te creëren

Bedrijven die investeren in hun werknemers, zullen bijna altijd gelukkige werknemers tewerkstellen. Investeren in ergonomie, gezonde voeding en sportfaciliteiten zijn enkele voorbeelden van wat een bedrijf kan doen voor de medewerkers.

 

De voordelen van gelukkige werknemers.

Een gelukkige werknemer is het ideale boegbeeld voor de onderneming. Ze kunnen dan beschouwd worden als “gratis” ambassadeurs. Mensen die hun job graag doen, zullen bijdragen tot een positieve mond-aan-mondreclame.

Het werkgeluk van een werknemer zal ook weerspiegelen naar de fysieke en mentale gezondheid van de werknemer. Ze zijn positiever ingesteld, productiever en energieker. Ook zullen ze meer gemotiveerd om goed te presteren.

Investeren in het geluk en welzijn van de werknemers loont dus zeker en vast. Het is een win-winsituatie voor alle partijen. Aan de ene kant zullen de werknemers zich goed in hun vel voelen. Langs de andere kant zullen ze meer gemotiveerd zijn om een positieve bijdrage te hebben voor het bedrijf. Dit resulteert ook in een grotere productiviteit en bedrijfsresultaten én –imago voor het bedrijf zelf!

Bron: Tempo-Team